Nooit alleen

Over: Een gedekte tafel met blauwe borden en groene glazen, ooms en tantes, vrienden en vriendinnen, Herrijzen als een Feniks uit je as en Humor als Gods greatest gift.

annet_65jaarOp 13 februari vier ik mijn 65e verjaardag.
Yoeni en Ruthje koken een diner. Wil heeft een extra tafelblad gemaakt.
Ik zet blauwe borden en groene waterglazen neer.
Dan komen onze gasten.
Grote Ruth, Annelies en Wil. Gabriëlle, Tom, Marianne, Johan en Elize.
De lichtjes zijn al aan.

Toen ik veertig werd, vroeg onze dochter Yoeni: ‘ Weet je eigenlijk al wat je wilt worden als je later groot bent?’
Ik was net in dienst bij Phoenix. Glanzend als een pauw. In mijn zijden pak.
Van je familie moet je het maar hebben.

Gezichten van andere familieleden doemen op. Mijn ooms. Cor, Douwe en Dries Holtrop, wars van conventie. Tante Gré die, doodziek, op haar eigen tijdstip wilde gaan. Mijn moeder die meteen wel naar de hemel wilde toen ik haar daarnaar vroeg.
Marinus, het broertje van mijn vader, dat maar twee jaar heeft geleefd. Oom Krijn Coppoolse in de laatste koets. Zijn paardje, dat zo steigerde.

Voor een Waterman is er niet veel onderscheid tussen vrienden en familie.
Honderd brieven heb ik nog. Van vlak voor ik het kerkepad verliet.
Van mijn vriendin Lies, die mij terugvond na veertig jaar. Ik nam bij wijze van cadeau een paar van haar eigen brieven mee.
‘Ze gaan niet alleen maar over God, gelukkig,’ mailt ze.
‘Er was ook zoveel warmte en genegenheid,’ schrijf ik terug.

Een brief van Bart Lalleman voor mijn eenentwintigste verjaardag.
Die ging helemaal niet over God.
Bart had elf broers. Allemaal bouwvakkers. Bart was metselaar. Had een eigen bedrijf.
Bart: ‘Heb je je ziel nou al verkocht aan een of andere theoloog? Of lopen daar in Apeldoorn alleen maar sullen met zand in hun ogen rond? Je zult toch niet voortijdig zijn verlept?’
Bart, Lies en ik werkten ’s zomers in een team van Christelijk Gereformeerden op camping de Zeven Linden.
Ik Google Bart. Vind zijn telefoonnummer op zijn website. Ik bel op Zondagmorgen. ‘Je raadt nooit met wie je spreekt.’ Ik noem mijn naam.
Hij antwoordt: ‘Jazeker weet ik dat. Jij was de leukste die er bij was.’ We liggen binnen vijf minuten dubbel. Hij komt al heel lang niet meer in de kerk, maar het is zijn levenspassie om de mooiste verhalen uit de Bijbel oorspronkelijk te vertellen. Hij studeert nog elke dag: theologie en filosofie.

Wat ik uiteindelijk ben geworden nu ik 65 ben?
Bevlogen door mijn werk. Een droomster, soms wel erg verstrooid.
‘Humor is Gods greatest gift.’
Verknocht aan mijn gezin.
Herrezen uit mijn as.

Annet

WebSite Bart Lalleman >>

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Over Transformatie

Geef een reactie

