Genezen door genade – Caroline Myss

Genezen door genade - Caroline MyssIk heb Caroline Myss ooit in Findhorn horen spreken. Een uitermate intelligente vrouw, Mystica en genezeres, die met grote stelligheid vanaf het podium tegen de superbewuste mensen van de Findhorn Community zei: ‘Jongens, kom op. Stop ermee om je wonden te bekijken en te likken, de wereld heeft jullie nodig. Kom op iedereen, er is werk aan de winkel.’
Hoewel ik me in die tijd niet goed voelde, wist ik dat ze gelijk had. Dat er een moment komt, dat je het moet doen met wat je hebt en aan de gang moet gaan.

Caroline Myss heeft in 2009 het boek ‘Genezen door Genade’ uitgegeven. Een nieuw model voor transformatie en heling.
Zij stelt in dit boek de conventionele benadering van genezen ter discussie, die vasthoudt aan de gedachte dat we altijd kunnen achterhalen, waarom de dingen gebeuren zoals ze gebeuren. Maar dat kunnen we niet. De tijd is dan ook rijp voor een nieuw genezingsmodel dat ons naar diepere en effectievere waarheden brengt. Myss onderzoekt de wijsheid van de grote mystici, zoals Teresa van Avila, wier geschriften een dieper begrip geven van de spirituele fundamenten van genezing. Op basis daarvan introduceert Myss een genezingsmodel dat demonstreert dat het mogelijk is om jezelf en anderen te helen.

Zij noemt in haar boek zeven genades. Genade is een subtiele kracht die buiten het rijk van de rede ligt en die je moet ervaren. Die kan helpen om trauma’s te helen.

  1. De eerste genade is Eerbied
  2. De tweede genade is Vroomheid
  3. De derde genade is Begrip
  4. De vierde genade is Kracht
  5. De vijfde genade is Raad
  6. De zesde genade is Kennis
  7. De zevende genade is Wijsheid

Een citaat uit haar boek over hoe je de genade van Kracht kan aanroepen.

Iedereen heeft moed nodig. Er is zelfs moed voor nodig om de angst die je persoonlijke gedachten en emoties kan aantasten aan te pakken.
Maar boven de gedachten en emoties bevindt zich de intuïtieve leidraad, die ons steunt om de vele keuzes te hanteren die de loop van ons dagelijks leven bepalen.
De meeste mensen die dit boek lezen zien zichzelf als intuïtief bewust. Intuïtieve leiding is van zichzelf leiding die ‘de zwaartekracht overstijgt’; dat wil zeggen een leiding die uit het mystieke terrein afkomstig is en de wetten van de logica en de rede verdringt. Er is veel moed voor nodig deze leiding te volgen, omdat ze vaak redelijk noch logisch is, en zelfs lichtzinnig kan overkomen. Dat is het moment waarop je het meest op je spirituele zintuigen moet vertrouwen en een niveau van moed moet vinden dat zich verheft boven onze gewone rationele vermogens, tot een innerlijk gebied van vertrouwen en genade, de instrumenten van de mysticus.

Gebed om kracht:
Ik bid om de genade van kracht, om mezelf staande te houden in chaotische en onzekere tijden. Ik kan gemakkelijk verleid worden tot angst, en wanneer de angst mijn denken eenmaal in zijn greep heeft, is het moeilijk me te verlossen van zijn invloed. Angst is, zoals Teresa van Avila het omschreef, een reptiel in mijn innerlijke burcht. Ik vraag of deze genade me alert wil houden en me wil omgeven als een kasteelmuur, met een genadeveld dat krachtig genoeg is om me in balans te helpen blijven, zowel in de privéwereld van mijn gedachten als in mijn interacties met anderen. Laat de angst nooit mijn gedachten, mijn hart, mijn daden of mijn ziel overnemen.

Annet Kuyper-Coppoolse

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Over de Healing Code

Geef een reactie

